مهندس جانباز مدير عامل شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشوردر چهاردهمين گردهمايي سراسري رشد :

مهندس جانباز رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ضمن تشکرو اظهار ابراز خرسندی از برگزاری این گردهمایی به میزبانی شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی با اشاره به سیاست هاو رویکردهای جهانی آب گفت : برخی کشورها و سازمان‌هاي بین‌المللی، در حال بازاندیشی سیاست‌های آب هستند و تأکید بیشتري بر اصولی که بازتاب آن در ارزش‌هاي زیست محیطی، اجتماعی و فرهنگی نمایان است، دارند.

مدیر عامل شرکت مهندسی آبفای کشور در ادامه به تعدادی از اصول مهم که در تمامی رویکرد های جدید مشترک هستند از جمله نیازهاي پایه‌اي انسان به آب شرب و فاضلاب بهداشتی ، برآورد شدن نیازهاي پایه‌اي اکوسیستم به آب ، اولویت استفاده از گزینه‌هاي غیرسازه‌اي براي تأمین نیازها ،بکارگیری اصول اقتصادي بیشتر و اطمینان بخش‌تر در مصرف و مدیریت آب ، احداث شبکه‌هاي جدید آب‌رسانی وبه نقش سازمان‌هاي دولتی، سازمان‌هاي پژوهشی مستقل و دیگر ذي‌نفعان در تصمیمات مدیریت آب اشاره نمودند .

وی درهمچنین به مدیریت یکپارچه منابع آب اشاره کرد و افزود : مدیریت یکپارچه‌ی منابع آب، فرایندي است که توسعه و مدیریت هماهنگ آب، خاك و منابع وابسته را به منظور حداکثرکردن رفاه اقتصادي و اجتماعی به شیوه‌اي عادلانه، بدون لطمه دیدن پایداري اکوسیستم‌هاي حیاتی ترویج می‌کند.

مهندس جانباز ادامه به پیاده سازي فرایند مدیریت یکپارچه‌ي منابع «سه رکن» آب، اشاره کرد و افزود : زمینه سازي در قالب سیاست ها، استراتژي‌ها و قوانین مناسب براي توسعه و مدیریت پایدار منابع آب ، پی‌ریزي چارچوب نهادي که از طریق آن این سیاست‌ها، استراتژي‌ها و قوانین وبرپایی ابزارهاي مورد نیاز براي انجام وظایف نهادها می باشد که بایستی تحقق پیدا کنند .

رئیس هیئت مدیره شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در بخش دیگری از سخنان خود به مشكلات و چالش‌های عمده ی اجرای طرح‌های آب‌رسانی در ایران اشاره کردند .

وی در پایان چند پیشنهاد و راهکارجهت اجرای طرح های آبرسانی در ایران از جمله دقت نظر در انتخاب اعضاي كميته‌ي فني و بازرگاني با توان و تجربه مناسب ، الزام عوامل دستگاه نظارت اعم از عوامل كارفرما و مشاور به آموزش قوانين مربوط به مناقصات و نحوه‌ي استفاده‌ي صحيح از فهارس بهاء ، ايجاد و تقويت نظام ارزيابي عملكرد مشاوران و پيمانكاران از منظر توان فني و اجرايي ، الزام مشاورين به داشتن نتايج آزمايشات ژئوتكنيك و كنترل رعايت آن در طراحي. رعايت مسائل ايمني در كارگاه (HSE) ، وجود الويت‌بندي صحيح در اجراي طرح‌ها ، رسيدگي به موقع به مسائل قراردادي از جمله تغيير مقادير، تعليق، خاتمه يا فسخ پيمان، تعديل و …. اشاره نمودند .

در ادامه این گردهمایی مهندس قانع معاونت مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور دیگر سخنران این جلسه به رویکرد های جدید مدیریت آب اشاره کرد و گفت : در هزاره‌ی جدید، فرایند دینامیک مدیریت تامین و تقاضاي آب، در حال تغییر است. این تغییرات که از آن به ”پارادایم جدید مدیریت آب“ تعبیر می‌شود، از چهار مؤلفه‌ی اصلی دورشدن از اتکاي صرف و حتی اولیه به یافتن منابع جدید براي تأمین تقاضاهاي جدید ، تأکید بر گنجاندن ارزش‌هاي اکولوژیکی در سیاست آب ، تأکید بر تأمین نیازهاي پایه‌ي انسان به خدمات آب ، قطع آگاهانه‌ی پیوند رشد اقتصادي و مصرف آب تشکیل شده است .

وی اضافه کرد : در قرن بیست و یکم پاسخگویی به تقاضاهاي انسان به آب ، به راه حل‌هاي غیرسازه‌اي و رویکردهاي کاملاً جدید در برنامه‌ریزي و مدیریت نيازمند است .

معاون فنی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور اضافه کرد : مدیریت آب باید اولویت‌هاي ملی توسعه را پشتیبانی کند و استراتژي‌هایی را در پیش گیرد که از فرصت‌هاي توسعه بهره‌برداري کند.

پیش از سخنرانی مهندس جانباز و مهندس قانع مهندس پوررجب مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی  به اهداف برگزاری گردهمایی رشد اشاره و افزود : از اهداف برگزاری گردهمایی رشد می توان به ایجاد هم اندیشی و هم افزایی و تبادل اطلاعات و رویکرد های ملی در برنامه ریزی پروژه های آب رسانی ، آسیب شناسی عملکرد و بررسی برنامه های آتی طرح های جامع آب رسانی ، هم اندیشی و انسجام بخشی در بین شرکت های آب و فاضلاب و شرکت های آب منطقه ای در اجرای طرحهای آب رسانی ، مدیریت دانش و افزایش آن وهمچنین آشنایی با تکنولوژی های جدید بکار رفته در پروژه های عمرانی اشاره کرد  .

وی به هدف گذاری اولیه صورت گرفته در برگزاری گردهمایی سراسری رشد اشاره کرد و گفت : این امر موجب ایجاد هم اندیشی و ایجاد هم افزایی در معاونت های مهندسی شرکت های آب و فاضلاب و افزایش کیفیت پروژه های عمرانی شده که فرآیند برگزاری این گردهمایی در سالهای قبل تاثیرات بسزایی در فرهنگ سازی بخصوص در مدیریت دانش و افزایش دانش و انتقال و تبادل تجارب بین شرکتهای آب و فاضلاب استانی شده است .

مدیرعامل آب و فاضلاب آذربایجان شرقی با اشاره به برگزاری همزمان ۴ کارگاه در این گردهمایی گفت : در این گردهمایی علاوه بر آن ۴ کارگاه برنامه ریزی شده که شرکت کنندگان بصورت فعال در آن حضور خواهند داشت .

مهندس پوررجب در ادامه گفت : کلانشهر تبریز یکی از مناطق مهاجرپذیر کشور بوده که همه جانبه و علی الخصوص از سمت شرق و با افزایش تراکم در مرکز با رشد بالا در حال گسترش می باشد .

وی اضافه کرد : تامین آب شرب بعنوان یکی از اهداف اصلی در دستور کار شرکت قرار دارد . مطالعات تامین و توزیع آب شرب تبریز از طرف مهندسین مشاور ذیصلاح انجام پذیرفته و به تصویب دفتر فنی شرکت رسیده و این موضوع به لحاظ برخورداری از اهمیت فوق العاده بعنوان یکی از طرح های ویژه در استان مطرح می باشد .

وی به قسمتی از عملکرد شرکت در ۶ سال اخیر اشاره کرد و افزود : در ۶ سال اخیر برای تامین آب مشترکین جدید و جوابگویی به رشد مصرف در محدوده کلانشهر تبریز نسبت به افزایش ظرفیت تامین آب با حفر و تجهیز ۳۰ حلقه چاه و اجرای خطوط انتقال ، احداث و تکمیل ایستگاههای پمپاز ، مخازن ذخیره آب و توسعه و بازسازی شبکه های آبرسانی در قالب طرح سامانه های آبرسانی تبریز اقدام گردیده است

این گردهمایی سراسری مشترک معاونان فنی و توسعه شرکت های آب و فاضلاب و شرکت های آب منطقه ای سراسر کشور در قالب چهاردهمین گردهمایی سراسری رشد با موضوع جامع نگری در طرح های آبرسانی با رویکرد آبرسانی پایدار بمدت دو روز در تاریخ ۳۰ و ۳۱ اردیبهشت ماه سالجاری در تبریز و به میزبانی شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در حال برگزاری است .

لازم به یادآوری است در حاشیه این گردهمایی تعدادی از شرکتها غرفه هایی برای بازدید شرکت کنندگان در این گردهمایی آماده کرده اند .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *