فضای ابری نه تنها برای صنعت فناوری بلکه در کل اینترنت یک تغییر دهنده بازی بوده است. این امکان را برای کسب‌وکارها و افراد فراهم کرده است تا داده‌ها را با کارآمدتر ذخیره کنند و با هزینه‌ای کمتر، با ارائه برخی از محبوب‌ترین سرویس‌های ذخیره‌سازی مبتنی بر ابر، مانند Dropbox و Google Drive . با این حال، با این روش ساده، سریع و موثر برای ذخیره سازی داده ها، مجموعه جدیدی از چالش ها وجود دارد – یعنی تأثیری که بر محیط زیست ما، به ویژه مصرف آب دارد. 

تاثیر ابر بر مصرف آب

مطالعه ای توسط موسسه اقیانوس آرام نشان داد که مراکز داده سالانه حدود 260 میلیارد گالن آب مصرف می کنند و انتظار می رود این تعداد فقط افزایش یابد. در واقع، طبق یک مقاله تحقیقاتی توسط npj Clean Water ، بخش فناوری در سال‌های آتی رشد عظیمی را تجربه خواهد کرد، به طوری که انتظار می‌رود تا سال 2030، 29.3 میلیارد دستگاه به صورت آنلاین به‌صورت آنلاین عرضه شود. برای پشتیبانی قابل اعتماد از خدمات آنلاین مورد استفاده توسط این میلیاردها کاربر، مراکز داده بیشتر باید در سراسر جهان ساخته شود.

در اواخر سال گذشته، فاش شد که یک مرکز داده در شمال هلند با وجود برآوردهای کم مصرف، ۸۴ میلیون لیتر آب آشامیدنی در سال ۲۰۲۱ مصرف کرده است .

از آنجایی که کسب‌وکارها به سمت ابر حرکت می‌کنند و مصرف‌کنندگان همچنان خواستار خدمات تشنه‌ی داده‌های بیشتری هستند، تقاضا برای آب تنها افزایش می‌یابد.

شرکت های فناوری برای کاهش تاثیر خود چه می کنند؟

برخی از بزرگ‌ترین نام‌های فناوری در حال برداشتن گام‌هایی برای کاهش تأثیر آنها بر مصرف آب هستند. به عنوان مثال، گوگل که در سال 2018 مصرف 15.8 میلیارد لیتر آب داشت ، متعهد شده است که از 100 درصد انرژی های تجدیدپذیر برای تامین انرژی مراکز داده خود استفاده کند. علاوه بر این، یک سیستم خنک کننده سفارشی ایجاد کرده است که 50 درصد کمتر از سیستم های سنتی آب مصرف می کند. 

در همین حال، آمازون نیز از این روش پیروی کرده و متعهد به استفاده 100 درصدی از انرژی های تجدیدپذیر برای تامین انرژی مراکز داده خود است. و مانند گوگل، یک سیستم خنک کننده سفارشی ایجاد کرده است که 50 درصد کمتر از سیستم های سنتی آب مصرف می کند. همچنین یک مرکز داده در ویرجینیا ساخته است که از آب بازیافتی یک تصفیه خانه محلی استفاده می کند.
 
مایکروسافت که دارای یکمصرف 3.6 میلیارد لیتر آب در سال 2018 ، متعهد شده است تا سال 2025 از 60 درصد انرژی های تجدیدپذیر برای تامین انرژی مراکز داده خود استفاده کند. و در حال حاضر روی توسعه طرح های جدید مرکز داده کار می کند که 90 درصد آب کمتری نسبت به طرح های سنتی مصرف می کند.

این فقط بازیگران اصلی نیستند که در تلاش برای مقابله با این موضوع هستند. کسب‌وکارهای کوچک و استارت‌آپ‌ها به طور یکسان به مبارزه علیه مصرف گسترده آب توسط مراکز داده می‌پیوندند. 

از طریق راه‌حل‌های خلاقانه و تلاش مصمم، آنها راه‌های جدیدی برای کاهش میزان استفاده از منابع پیدا می‌کنند. یکی از نمونه‌های کسب‌وکارهای کوچک‌تر که راه را هموار می‌کنند، EcoDataCenter است، یک شرکت سوئدی که خدمات مرکز داده‌ای را با 100 درصد انرژی‌های تجدیدپذیر ارائه می‌کند.

آینده

از آنجایی که کسب‌وکارها همچنان به سمت ابر حرکت می‌کنند و مصرف‌کنندگان خدمات تشنه‌ی داده بیشتری را طلب می‌کنند، تقاضا برای آب تنها افزایش می‌یابد. به همین دلیل است که برای کسب‌وکارها مهم است که از تأثیری که حرکت آنها به فضای ابری می‌تواند بر محیط ما داشته باشد آگاه باشند و اقداماتی را برای کاهش آن انجام دهند. 

خوشبختانه، بسیاری از شرکت‌های آگاه هستند که روی راه‌حل‌های نوآورانه برای کاهش مصرف آب در مراکز داده کار می‌کنند. بنابراین، در حالی که هنوز کار برای انجام دادن وجود دارد، دلیلی برای خوش بینی در مورد کاهش تأثیر ابر بر محیط زیست وجود دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *