ولين جشنواره توانمندي‌هاي بهره‌برداري در صنعت آب و فاضلاب را در دهه سوم آبان ماه 1391 برگزار میشود.
اين جشنواره با هدف معرفی توانمندی‌ها و تولیدات داخلی، تبادل دستاوردهاي علمي و فني و ارج نهادن به تلاش‌هاي صادقانه دست‌اندرکاران بخش بهره‌برداری صنعت آب و فاضلاب در گستره ملّي برگزار خواهد گرديد. دکتر حمیدرضا تشیعی معاون نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و دبیر این جشنواره درخصوص ضرورت برگزاری این جشنواره تاکید کرد:” تامین آب شرب مصرفی مردم از لحاظ کمیت و کیفیت وابستگی شدید دارد به نحوه بهره برداری از تاسیسات منابع آبی کشور دارد که اگر به درستی بهره برداری شود میتوانیم در این زمینه موفق عمل کنیم و اگر ضعفی در ین زمینه وجود داشته باشد تبعات اجتماعی بدی به همراه خواهد داشت .”
وی  با اشاره به اهمیت برگزاری این جشنواره گفت:” صنعت آب و فاضلاب بیش از 1100 شهر و 35000 روستای تحت پوشش را در برمیگیرد و عملا بخش اعظمی از نیروهای ما در این صنعت فعال هستند.”
 در خصوص جزییات این جشنواره با وی گفت و گویی داشتیم که میخوانید.
 
لطفا بفرمایید چه محورهایی برای این جشنواره در نظر گرفته شده است؟
به طور کلی پنج محور اصلی برای این جشنواره مشخص شده است:1. پروژه‌های بهبود بهره‌برداری و ارتقا در سامانه‌های مورده بهره‌برداری، 2. تجهيزات صنعتي توليد شده مرتبط با بهره‌برداری در داخل کشور،3 . ابداعات، اختراعات و نوآوري (فرایند، نرم‌افزاري و سخت‌افزاري) در بهره‌برداری، 4. طرح‌هاي پژوهشي (با هدف حل مشکلات بهره‌برداری در مقیاس صنعتی و نیمه‌صنعتی) و5. كتاب (تاليف و ترجمه) مرتبط با موضوعات بهره‌برداری
 
زمینه‌های تخصصی این جشنواره چیست؟
1. تاسیسات و تجهیزات انتقال، تصفیه و توزیع آب، 2. تاسیسات و تجهیزات جمع‌آوری، انتقال و تصفیه فاضلاب، 3. مدیریت تقاضا و مصرف آب و کاهش آب بدون درآمد، 4. سامانه‌های کنترلی،5. سامانه اطلاعات جغرافیایی، 6. HSE (بهداشت، ایمنی و محیط زیست) 7. مدیریت شرایط اضطراری، 8. منابع تامین آب و روشهای بهسازی آنها، 9. اقتصاد و مدیریت در بهره‌برداری تاسیسات آب و فاضلاب و 10. برون‌سپاری و خصوصی‌سازی در بهره‌برداری و نگهداری تاسیسات آب و فاضلاب.
 
لطفا در خصوص شرايط و ضوابط شركت در جشنواره توضیح بفرمایید.
 ما از تمامي تولیدکنندگان، مشاوران، پیمانکاران، متخصصان، محققان، صنعتگران و كارشناسان صنعت آب و فاضلاب دعوت مي‌شود آثار خود را در راستاي محورها و موضوعات تخصصی جشنواره (موضوع بند الف و ب) بر اساس ضوابطي كه در پي مي‌آيد حداكثر تا تاريخ 31/6/91 به دبيرخانه جشنواره که آدرس آن در انتهای فراخوان آمده است، ارسال نمايند.
 
ملاک هاي داوري آثار و محصولات چیست؟
محصولات و تولیدات ساخت داخل کشور باشند، ارتباط با بخش بهره‌برداری صنعت آب و فاضلاب داشته باشند و معیارهایی چون خلاقيت و نوآوری و کاربردي بودن در مورد آنها قابل ملاحضه باشد.
همچنین محصولاتی که معرفی میشوند باید گواهي ثبت اختراع و گواهی تائید کیفیت محصول از مراجع ذیصلاح داشته باشند.
محصولات و تولیدات در كميته داوري مورد بررسي قرار گرفته و دبيرخانه جشنواره ضمن حفظ و صيانت حقوق مالكيت فكري و معنوي، رد يا پذيرش میشوند.
همچنین آثاري پذيرفته مي‌شوند كه مشخصات كامل آنها مطابق فرمهاي مشخصات محصول و تولید و مشخصات فردي پژوهشگر (قابل دريافت از وبسايت جشنواره) ارسال شوند.
 
شرکت کنندگان از چه طریقی باید تمایل خود را برای حضور در این جشنواره اعلام کنند؟
كليه مستندات نظير اصل كتاب و گزارش طرح پژوهشي بايد به دبيرخانه ارسال گردد. در صورتيكه اثر به صورت تجهیزات، تاسیسات، ابداع،‌ اختراع يا نمونه صنعتي باشد، فيلم و عکس دستگاه مربوطه و كاركرد آن تهيه و در قالب لوح فشرده (CD) ارسال گردد.
 
شرکت کنندگان چگونه از نتیجه مطلع خواهند شد؟
دبيرخانه جشنواره حداکثر تا یک هفته پس از دریافت اثر، وصول آن را به شركت‌كنندگان اعلام خواهد نمود، در غیر این صورت، متقاضيان مي‌توانند با دبيرخانه تماس حاصل نمايند.
 
آیا این جشنواره بخش های جانبی هم دارد؟
بله یک بخش ويژه داریم که در حاشیه این جشنواره، کارگاه‌های علمی- تخصصی برگزار خواهد گردید، لذا از کلیه افراد حقیقی و حقوقی که دارای توانمندی‌های لازم جهت برگزاری کارگاه به منظور ارائه دستاوردها و یا معرفی تولیدات خود باشند دعوت می‌گردد با تکمیل فرم ویژه‌ای که در وبسایت جشنواره وجود دارد، آمادگی خود را اعلام نمایند.
و بخش اهدای جوایز نیز خواهیم داشت که به برگزيدگان هر بخش جوايز نفيسي به همراه لوح سپاس و تنديس جشنواره اهدا خواهد شد.
 
با توجه به این که در بسیاری از نقاط کشور ما خشکسالی یک چالش محسوب میشود شرکت مهندسی آب و فاضلاب چقدر این موضوع را در برگزاری این جشنواره معیار قرار داده اشت؟
 
یکی از اهداف ما از بر گزاری این جشنواره همین موضوع است. ایران در اقلیم خشک و نیمه خشک و در قسمت یک سوم بارندگی دنیا قرار دارد بنابراین باید به سمتی برویم که بتوانیم مدیریت  تقاضا ومصرف و  بهره برداری را با روشهایی چون کاهش آب بدون در آمد، استفاده از فرآیندهای تصفیه با کمترین تلفات ، استفاده از لوله هلی بدون نشت ارتقای سامانه های فاضلاب برای اینکه پساب ها را وارد چرخه مصرف در صنعت و کشاورزی کنیم، اعمال کنیم.
 
توصیه شما به فعالان این صنعت چیست و این جشنواره چه کارکردی برای آنها دارد؟
خشکسالی در کشور ما یک حادثه نیست بلکه ویژگی شرایط است ؛ در خصوص روشهای مربوط به مدیریت مصرف و تجهیزات کاهنده مصرف،  تولید کننده های داخلی ما حرکت را آغاز کرده اند، بطوریکه ما در صنعت فاضلاب به خود کفایی نزدیک صدر درصد رسیده ایم، در بخش کمیت رشد خوبی داشته ایم به خصوص در صنعت شیر آلات اما وقت آن است که به کیفیت بیشتر توجه کنیم.
 ما در دهه سوم عمر صنعت آب و فاضلابمان به به مرزی رسیده ایم که حجم تاسیسات مورد بهره برداری آب و فاضلاب به میزان قابل قبولی رسده است و حالا زمان بهره برداری است نه توسعه. بخش خصوصی فاضلا ب با حضور در این جشنواره توانمندی خودش را معرفی کند تا  با کمک مسوولین و بخش خصوصی  بتوانیم مدیریت بهره بهره داری را جایگزین اپراتوری کنیم، به این معنی که اپراتوری صرفا جنبه خدمات تولید و توزیع است، اما در مدیریت جنبه مهندسی و پروژه ای نگاه کردن و ارتقای سامانه های بهره برداری مطرح میشود .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *