سلام، مطلع شدیم مرکز منطقه­ای مدیریت آب شهری طبق تفاهم نامه­ منعقده با شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، مسئولیت امور علمی برگزاری سومین جشنواره توانمندی­های بهره برداری از تاسیسات آب و فاضلاب کشور و برگزاری کارگاه­های آموزشی مربوطه را برعهده گرفته است. خواهشمنداست ابتدا در مورد سوابق فعالیت­های مرکز توضیحاتی را ارایه بفرمایید؟
مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری تحت پوشش یونسکو در بهمن 1381 به ابتکار جناب آقای دکتر اردکانیان، وزیر محترم نیرو راه‌اندازی شد. این مرکز علاوه بر انجام تعهدات منطقه‌ای و بین‌المللی، موضوع مهم آموزش و ظرفیت‌سازی و همچنین انتقال تکنولوژی و بومی‌سازی آنها را در دستور کار دارد. بنابراین مقرر شد تا در سومین جشنواره، مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری به صورت فعال در زمینه برگزاری کارگاه‌های تخصصی برای مدیران و کارشناسان علاقه‌مند همکاری کند.
محور اصلی جشنواره سوم تاب آوری تاسیسات آب و فاضلاب تعیین شده است دلیل این انتخاب چه بوده است؟
موضوع مهم “تاب‌آوری” در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. در چندماه اخیر نیز با توجه به وقوع زلزله و زمین لرزه‌های متعدد در بخش های مختلف کشورمان، این موضوع مهم و تداوم خدمات زیرساخت‌های آب و فاضلات مورد توجه جدی قرار گرفته است. البته تاب‌آوری تنها در حوزه مخاطرات و بلایای طبیعی محدود نمی‌شود، بلکه در هر شرایط و به هر دلیلی که سیستم ار حالت تعادل خارج شود با افزایش تاب‌آوری سیستم، بازگشت به شرایط طبیعی و تداوم خدمات سربعتر و با هزینه کمتر انجام می شود. در این زمینه می توان به موضوع مهم اقتصاد مقاومتی اشاره نمود که یکی از ارکان مهم آن افزایش تاب آوری در برابر تکانه ها و فشارهای خارجی است.
لطفا در مورد سایر محورهای جشنواره نیز توضیحاتی ارایه نمایید:
سومین جشنواره در شش محور برگزار می‌شود. همانطور که اشاره شد شعار اصلی جشنواره تاب‌آوری است. بنابراین شش محور اصلی در ذیل این عنوان اصلی تعریف شده اند. محور اول مدیریت شرایط اضطراری و لزوم افزایش تاب آوری است. محور دوم مدیریت تقاضا و مصرف است که با توجه به تاکیدات وزیر محترم نیرو، از اهمیت بالایی برخوردار بوده و از عوامل مهم افزایش تاب آوری و یا به عبارت دیگر سازگاری با شرایط کم آبی است. محور سوم به کیفیت آب و فاضلاب می‌پردازد. موضوع مهم تامین آب بهداشتی و سالم و دفع بهداشتی فاضلاب از نکات مهم مورد توجه در محور سوم است. محور چهارم به تاسیسات آب و فاضلاب می‌پردازد. با توجه به فرسوده بودن بخشی از تاسیسات آب و فاضلاب، بازسازی و ارتقا و استفاده از فناوری‌های نوین می تواند منجر به افزایش تاب آوری شود. در محور پنجم مدیریت هوشمند تاسیسات در شبکه توزیع آب مورد بحث .و بررسی قرار می­گیرد و در نهایت محور ششم جشنواره که با توجه به وضعیت اقتصادی حال حاضر کشور از اهمیت به‌سزایی برخوردار است، به موضوع نحوه و مدل سرمایه‌گذاری و مدیریت دارایی‌های فیزیکی در شبکه‌های آب و فاضلاب می­پردازد.
قرار است در راستای محورهای جشنواره، کارگاه‌های آموزشی نیز برگزار شود و از اساتید بین‌المللی در این کارگاه‌ها استفاده شود. لطفا در این خصوص توضیحاتی را بفرمایید:
همان‌طور که اشاره شد یکی از وظایف مهم مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری، آموزش و ظرفیت‌سازی و انتقال تکنولوژی‌های نوین است و به همین خاطر در زمینه شش محور اصلی جشنواره در نظر است تا 12 کارگاه سه ساعته با ترکیبی از مدرسان ایرانی و خارجی در آنها برگزار شود. برای کلیه کارگاه ها ترجمه فارسی به انگلیسی و برعکس در نظر گرفته شده است. مدرسین داخلی کارگاه ها از خبرگان صنعت و اساتید دانشگاه انتخاب شده‌اند و در بخش مدرسین بین‌المللی هم در حال هماهنگی با سازمان‌های مهم بین‌المللی هستیم.
طبق اطلاعاتی که دریافت کردیم قرار است در این جشنواره از شرکت­های و نهاد­های بین­المللی نیز دعوت به عمل آید. لطفا ضمن اعلام دلایل اتخاذ این تصمیم، بفرمایید از چه نهادهایی تاکنون دعوت به عمل آمده و آیا استقبالی از این دعوت شده است یا خیر؟
نکته درستی را اشاره کردید. یکی از تفاوت‌های اصلی این جشنواره با دو جشنواره پیش از آن، جنبه بین‌المللی آن است. با توجه به فضای نوینی که بعد از انتصاب جناب آقای دکتر اردکانیان وزیر محترم نیرو و ارایه برنامه‌های ایشان شاهد هستیم، یکی از اهداف این جشنواره توسعه ارتباطات بین‌المللی و دعوت از شرکت‌های صاحب فناوری برای شرکت در این جشنواره است. در این زمینه تاکنون هماهنگی‌های متعددی با سازمان های مرتبط در کشورهای اروپایی از جمله آلمان، فرانسه، هلند و مجارستان و همچنین کشورهای آسیایی به ویژه ژاپن و کره جنوبی انجام گرفته است. لازم به ذکر است از سازمان‌های بین‌المللی متعدی نظیر یونسکو، برنامه اسکان بشر ملل متحد UNHABITAT، انجمن بین‌المللی آب IWA و سازمان بهداشت جهانی WHO نیز حهت اعزام مدرس دعوت یه عمل آمده است.
شرکت­کنندگان در این کارگاه­ها چه کسانی خواهند بود و چگونه می­توانند در این کارگاه­ها ثبت نام نمایند؟
شرکت‌کنندگان در این کارگاه‌های آموزشی، در درجه اول، مدیران و کارشناسان شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی هستند. بدیهی است کارگاه های برنامه ریزی شده می تواند برای شرکت‌های مشاور  پیمانکاران همکار شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی نیز بسیار جذاب باشد. از سایر علاقه‌مندان اعم از اساتید دانشگاه و دانشجویان و کلیه کارشناسانی که مایل به به‌روزآوری دانش و اطلاعات خود در هر یک از شش محور جشنواره هستند نیز جهت ثبت نام و شرکت در این کارگاه ها از طریق سایت جشنواره به آدرس www.iranabfa.ir   دعوت به عمل می آید. با توجه به محدودیت ظرفیت هر کارگاه اولویت با ثبت نام کنندگان با تقدم زمانی است.
پیش­بینی شما از نتایج این جشنواره چیست؟
من مطمئن هستم که سومین جشنواره می‌تواند گام موثر و بلندی در به­روزرسانی دانش و اطلاعات تخصصی مدیران شرکت­های آب و فاضلاب و تقویت ارتباط بین شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی و بخش خصوصی بردارد. همچنین این جشنواره می‌تواند نقش موثری در ایجاد ارتباط میان شرکت‌های صاحب فناوری و سرمایه‌ خارج کشور و صنعت داخل کشور داشته باشد که انشاالله باعث اعتلای صنعت آب و فاضلاب کشور عزیزمان شود.
در پایان اگر صحبت دیگری باقیمانده است اعلام نمایید
تقاضا می‌کنم از تمام کسانی که صاحب اختراع و اثر و ابتکار و نوآوری در موضوعات مورد توجه در جشنواره هستند، آثار خود را برای ارزیابی و داوری ارسال کنند. همچنین از کلیه علاقه‌مندان به مباحث این جشنواره دعوت می‌شود تا در کارگاه‌ها ثبت‌نام کنند. شایان ذکر است به کلیه شرکت‌کنندگان در کارگاه‌های آموزشی گواهینامه آموزشی یونسکو اعطا خواهد شد. امیدواریم با برگزاری این کارگاه‌ها، شاهد افزایش سطح و عمق دانش فنی در زمینه مباحث مطروحه باشیم.
 
با تشکر از شما و آرزوی موفقیت در برگزاری این جشنواره

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *