وزیر نیرو با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره لزوم نبود تفرقه و پراکندگی در کشور تاکید کرد: چند جلسه در دولت برگزار شد و تصمیم گرفتیم که در دولت حرف‌های تفرقه‌آمیز نگوییم و امیدواریم قوه‌های دیگر هم این کار را انجام دهند.
مجید نامجو با تاکید بر این‌که شرایط کشور در حال حاضر حساس است، در نخستین نمایشگاه و جشنواره توانمندی‌های بهره‌برداری در صنعت آب و فاضلاب کشور گفت: در این شرایط که دشمن تلاش می‌کند از لحاظ اقتصادی به ایران لطمه بزند، همگی باید هوشیار باشیم. در حال حاضر مقابله با تحریم‌ها نیازمند فکر و ساماندهی است و باید تلاش‌هایمان را بیشتر کنیم.
وضعیت مدیریت آب کشور در هشت سال اخیر
وی با تاکید بر این‌که کشور از لحاظ منابع آبی محدود است گفت: باید در مصرف آب بسیار دقت کنیم. تصمیمی که رییس جمهوری برای تزریق منابع مالی و صرفه جویی آب کشاورزی گرفته است، بسیار خوب بود. رییس جمهوری، ما را وادار کرد که به سراغ روش‌های جدید برای اجرای شبکه پایین دست سدها برویم و به ما اجازه داده شد که به میزان 69 هزار میلیون یوآن از سرمایه‌گذاری چینی استفاده کنیم.
وزیر نیرو با اشاره به واگذاری بخشی از مسوولیت‌های مربوط به آب به استانداران گفت: وزارت نیرو شیرین سازی در دریاهای شمال و جنوب به سمت فلات مرکزی را پیگیری می‌کند. اما در پاسخ به این پرسش که چرا بحث آب شاخص است، باید گفت بحث آب اکنون یکی از مهمترین مباحث کشور است چرا که تغییرات کنونی اقلیم این موضوع را ایجاب کرده و در پنج سال اخیر میزان بارش‌ها زیر حد نرمال بوده است. غیر قابل تصور است که در صورت ساخته نشدن سدهای کنونی چه اتفاقی امکان داشت بیفتد.
نامجو با اشاره به اهمیت آب به دلیل افزایش جمعیت گفت:‌ از جهات مختلف چه از لحاظ منابع آب زیرزمینی و چه از لحاظ منابع آب سطحی با کاهش روبرو هستیم به طوری که در سال گذشته 43 درصد از منابع آب سطحی کاهش یافت.
وی با تاکید بر اهمیت مسئله تامین، انتقال و توزیع آب اظهار کرد:‌ از یک سو مطالبات مردم و از سوی دیگر افزایش سطح رفاه عمومی بر اهمیت آب می افزاید. با توجه به موارد مذکور بحث آب در برنامه پنجم به خوبی دیده شد و اگر بخواهیم که به همه اهداف برنامه پنجم برسیم باید 130 هزار میلیارد تومان در پنج سال (سالی 26 هزار میلیارد تومان) سرمایه‌گذاری کنیم. این رقم از طریق خزانه قابل تامین نیست و برای تامین آن به روش های دیگر باید روی آورد.
وی با اشاره به متفاوت بودن وضعیت کشور نسبت به 20 سال گذشته گفت: اکنون در مجلس مطرح است که عاملیت شرکت‌های آب و فاضلاب به شهرداری‌ها واگذار شود. برخی شهرداری‌ها رشد کرده‌اند اما عمومیت شهرداری‌های کشور دارای این بلوغ نیستند که شرکت‌های آب و فاضلاب را اداره کنند بنابراین در صورت عملی شدن این طرح مشکل پیش می‌آید.
نامجو با اشاره به دوره‌های مختلف شرکت‌های آب و فاضلاب از شکل گیری شرکت‌ها تا ساماندهی آن‌ها و توسعه و ساخت زیرساخت‌ها گفت:‌ الان دوره‌ای است که باید به بهره برداری از تاسیسات ایجاد شده نگاه کرده و برای مدیریت خوب این موضوع باید رشد نرم افزاری و سخت افزاری داشته باشیم.
وزیر نیرو با تاکید بر لزوم افزایش ظرفیت‌های موجود به حداکثر تاکید کرد: راندمان باید افزایش یابد و تاسیسات قابل واگذاری،‌ واگذار شوند. باید از انحصار و تصدی جلوگیری کنیم و کل پیکره جامعه به صحنه اقتصاد ورود کند. دانش روز و تکنولوژی‌های نوین بسیار کمک می‌کنند.

وزیر نیرو در ادامه صحبت‌های خود با تذکر درباره ادغام هر چه سریع‌تر شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی با یکدیگر تصریح کرد: مساله ادغام شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی از مدت‌ها قبل مطرح بود و از زمانی که من در شرکت آب و فاضلاب کشور بودم، این موضوع پیگیری می‌شد. در این زمینه بررسی‌های زیادی شد و در نهایت تصمیم به ادغام شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی گرفته شد.
وی افزود: این شرکت‌ها طبق قانون اصل 44 باید واگذار شوند ولی اگر ما زود دست به ادغام نزنیم و در مسیر درستی که خودمان استراتژی آن را تعیین کردیم قرار نگیریم، در آینده نزدیک مجبوریم در مسیر دیگران حرکت کنیم.
نامجو با بیان این‌که در ستاد عالی واگذاری روی موضوع ادغام شرکت‌ها کار شده و در دولت تصویب شده است گفت: دو موضوع زیان شرکت‌های آب‌های روستایی و نیروی انسانی ظاهرا مبهم بود که با پیگیری‌ها در جلسات دیدم برنامه‌های خوبی دراین زمینه تبیین شده است.
وزیر نیرو با تاکید بر لزوم همکاری همه دست اندرکاران گفت: یکی از وظایف اصلی ما برای کاهش تصدی‌ها این کار است که همکاری‌ همه را می‌طلبد. در شرایط فعلی حفظ وحدت بسیار ضروری است.
لزوم خلاقیت تامین مالی در پروژه‌ها
وی با تاکید بر لزوم توجه پروژه‌های مهر ماندگار و به کارگیری ظرفیت‌های کشور در این راستا اظهار کرد: باید در رابطه‌ با تامین منابع مالی خلاقیت داشته باشیم، پکیج‌های اقتصادی طراحی کنیم و سرمایه‌گذار برای انجام پروژه‌ها جذب کنیم.
نامجو در پایان با اشاره به لزوم جذب فاینانس داخلی و خارجی و توجه به بحث اوراق مشارکت برای تامین منابع مالی گفت:‌جذب 69 هزار میلیون یوآن کار سنگینی بود که انجام دادیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *